Dijkstra Auto Groep meet beleving groei middels MTO

Bernard Boxum , HR Adviseur | Dijkstra Auto Groep

Dijkstra Auto Groep is een in 1949 opgerichte autodealer die verschillende grote merken vertegenwoordigt. Inmiddels staat binnen het familiebedrijf de derde generatie aan het roer. Bij haar aantreden koos de huidige directie voor groei. Om te meten hoe de medewerkers de groei en de gevolgen hiervan hebben beleefd, gaf de directie in 2018 opdracht om een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit te voeren.

Bernard Boxum is HR Adviseur bij Dijkstra Auto Groep en verantwoordelijk voor het MTO. “De afgelopen 10 jaar is het aantal medewerkers toegenomen van 40 naar 200 en het aantal vestigingen van 3 naar 13. Daarbij is veel goed gegaan, maar plaatselijk ook groeipijn opgetreden. Zo waren de directieleden tot nog niet zo lang geleden dagelijks op de werkvloer aanwezig en stonden hun deuren voor iedereen open. In 2017 nam de organisatie een dusdanige omvang aan dat een organisatieverandering plaatsvond. Sindsdien functioneert de directie meer op afstand. Medewerkers die al langer in dienst zijn hebben daar natuurlijk aan moeten wennen.”

Onafhankelijk bureau

Het MTO was het eerste in de historie van Dijkstra Auto Groep. Bernard: “Toch was het ons vanaf het begin duidelijk dat MTO alleen zin heeft als de medewerkers zich niet geremd voelen om eerlijk te zijn. Daarom was het een bewuste keuze om het onderzoek uit te besteden aan een onafhankelijk  bureau. Tijdens een eerste telefonisch contact met twee partijen toonde Integron zich het meest enthousiast. Een week later was ik er met hun Sales Consultant na een uur sparren bij ons kantoor zo goed als uit. Doorslaggevend was dat zij meerdere klanten hebben waar soortgelijke zaken spelen en door hun jarenlange ervaring in de automotivebranche ons jargon kennen én een representatieve benchmark hebben.

Het MTO heeft van A tot Z twee weken geduurd. “Het enige dat ik zelf heb moeten doen is het versturen van een vooraankondiging aan de medewerkers. De tekst hiervan leverde Integron aan. Voor de rest ben ik volledig ontzorgd. Op advies van de Project Manager is na de eerste week een  reminder verstuurd aan de medewerkers die op dat moment nog niet aan het onderzoek hadden deelgenomen. Zo hebben we een respons weten te behalen waar ik enorm trots op ben. Een signaal dat er aan betrokkenheid bij de medewerkers bepaald geen gebrek is.”

“Het enige dat ik zelf heb moeten doen is het versturen van een vooraankondiging aan de medewerkers. De tekst hiervan leverde Integron aan. Voor de rest ben ik volledig ontzorgd”

Per vestiging inzicht

Hoewel de tevredenheidsscore vrijwel identiek is aan die van de benchmark van Integron, liep die binnen de organisatie-onderdelen sterk uiteen. “Bij een vestiging waren bijna alle medewerkers tevreden, bij een andere vestiging waren bijna alle medewerkers ontevreden. Goed dat we nu per vestiging inzicht hebben in waarom medewerkers wel of niet tevreden zijn, dan kunnen we daar in de opvolging van het onderzoek het juiste maatwerk aan koppelen.”

Van alle thema’s die uitgemeten zijn heeft de mate waarin directie en management weten wat er leeft onder de medewerkers de hoogste verbeterpotentieel. “Iets dat we vooraf verwachtten en dat in de opvolging van het onderzoek de hoogste prioriteit zal hebben. Over de invulling van de activatieroute ben ik momenteel in gesprek met de directie. Zij staan volledig open voor de resultaten en willen er voortvarend mee aan de slag.”

Online resultatendashboard Integron

De invulling van de activatieroute vindt plaats aan de hand van de data die het online resultatendashboard van Integron biedt. “Met behulp van de manual kon ik eenvoudig zelfstandig analyseren en rapporteren. Bij alle thema’s is naast tevredenheid ook belang uitgevraagd. In een prioriteitenmatrix staat overzichtelijk weergegeven bij welke thema’s er in welke mate verbeterpotentieel aanwezig is.”

Ondanks de stappen die in samenwerking met Integron zijn gezet, zijn er nog geen knopen doorgehakt over toekomstig onderzoek.

“Wij worden binnenkort overgenomen door een branchegenoot en zullen ons in de nieuwe situatie beraden op vervolgstappen. Duidelijk is dat zodra wij in de toekomst opnieuw een MTO uitvoeren, Integron onze partner zal zijn.”

Ook het beste uit jouw medewerkers halen?

Vraag gratis advies of informatie aan via onderstaand formulier.

Privacy en cookie statement

Ook het beste uit jouw medewerkers halen?

Vraag gratis advies of informatie aan via onderstaand formulier.

Privacy en cookie statement

Ik help je graag verder

Robert Mentink

Sr. Consultant

+31 (0)6 12 416 555
r.mentink@integron.nl

Meer klantcases

2019-01-30T10:13:22+00:00Tags: , , |