(function(a,s,y,n,c,h,i,d,e){s.className+=' '+y;h.start=1*new Date; h.end=i=function(){s.className=s.className.replace(RegExp(' ?'+y),'')}; (a[n]=a[n]||[]).hide=h;setTimeout(function(){i();h.end=null},c);h.timeout=c; })(window,document.documentElement,'async-hide','dataLayer',4000, {'GTM-N4FCR9':true});
Integron.nl
Integron.nl

Blue Sky Group zet in op opvolging van medewerkeronderzoek

Blue Sky Group zet in op opvolging van medewerkeronderzoek

Nienke van Koningsveld, P&O Manager | Blue Sky Group

Blue Sky Group is een onafhankelijke pensioenuitvoerder met 160 medewerkers, voortgekomen uit de pensioenfondsen van KLM. In 2017 deed het bedrijf voor de vierde maal medewerkeronderzoek (MTO) in samenwerking met Integron, na dit eerder in 2008, 2011 en 2014 te hebben gedaan.

Robert Mentink, Consultant Werkbeleving bij Integron, was nauw betrokken bij de samenwerking in 2017. “Wat veel bedrijven niet (willen) weten is dat een groot deel van het verschil dat gemaakt kan worden met een MTO na het onderzoek plaatsvindt. Blue Sky Group is een goed voorbeeld van een organisatie die laat zien dat doorpakken aan de hand van onderzoeksresultaten effectief is”.

In de opvolging van het laatste MTO van Blue Sky Group was voor Integron een begeleidende rol weggelegd. “In vier sessies, één met de algemene directie en drie met medewerkers van elk van de drie bedrijfsonderdelen, is invulling gegeven aan wat de belangrijkste prioriteiten zijn om opvolging aan te geven”, vervolgt Mentink.

Bij Blue Sky Group is Nienke van Koningsveld, P&O Manager, hoofdverantwoordelijk voor het MTO. “Wij hebben voor deze werkwijze gekozen omdat we het naar onze medewerkers toe belangrijk vinden om te laten zien dat het MTO is uitgevoerd door een onafhankelijk bureau. Daardoor neemt het vertrouwen in de juistheid van de onderzoeksresultaten toe.”

“We hebben voor zowel Blue Sky Group totaal als per bedrijfsonderdeel verbeterpunten geformuleerd”

In het onderzoek is segmentatie toegepast op de drie bedrijfsonderdelen: Holding, Pensioenbeheer en Vermogensbeheer. Van Koningsveld: “We hebben voor zowel Blue Sky Group totaal als per bedrijfsonderdeel verbeterpunten geformuleerd.  Bij ieder bedrijfsonderdeel is één van de managers verantwoordelijk voor de opvolging en monitoring van de verbeterpunten. ”

Uit het onderzoek en de sessies kwamen drie voorname verbeterpunten naar voren. Eén daarvan is flexibel werken. “Hiervoor hebben we een aparte projectgroep in het leven geroepen. Die heeft het project in twee fases gesplitst. Fase 1 staat in het teken van thuiswerken. Hierbij draait het hoofdzakelijk om het verhogen van het draagvlak bij leidinggevenden, zodat er vaker thuisgewerkt kan worden. Streven is deze fase af te ronden in de eerste helft van 2018. Fase 2 staat in het teken van het definiëren van de toekomstige werkstijl. Hierbij wordt onder andere gekeken of fysieke ingrepen aan ons pand nodig zijn, zoals extra werkruimtes voor scrum en agile werken.”

Na de ingezette verbeterslagen gunt Blue Sky Group zich geen tijd om op haar lauweren te rusten. “Om de scherpte te bewaren voeren we opnieuw in samenwerking met Integron in 2018 en 2019 tussentijdse metingen uit naar de tevredenheid van de medewerkers over de voortgang op de drie voorname verbeterpunten. Iets waar we best zenuwachtig over zijn, want we hopen uiteraard dat de medewerkers tevreden zijn over de gezette stappen”.

Het eerstvolgende MTO staat gepland voor 2020. “Toen ik in 2015 P&O Manager werd bij Blue Sky Group erfde ik de MTO-cyclus van mijn voorganger. Tot dan toe had ik gemengde gevoelens bij MTO omdat de opvolging op een onderzoek vaak niet op orde is. Maar de wijze waarop we hier nu invulling aan geven, stemt me optimistisch,” besluit van Koningsveld.

“Ik had gemengde gevoelens bij een MTO omdat de opvolging op een onderzoek vaak niet op orde is. Maar de wijze waarop we hier nu invulling aan geven, stemt me optimistisch”

Ook het beste uit jouw medewerkers halen?

Vraag een offerte of informatie aan via onderstaand formulier.

Hidden
Hidden
Naam(Vereist)
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Privacy en cookie statement

Ik help je graag verder

Consultant - Guido van Buul
Guido van Buul

Consultant

Meer klantcases

“Internationaal klantonderzoek biedt bruikbare inzichten op weg naar topperformerschap”

BekaertDeslee is wereld- en marktleider B2B op het gebied van matrasstoffen en matrastextiel. Vanuit het hoofdkantoor in het Belgische Waregem en via haar acht business units en 24 vestigingen, onder meer in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië, bedient ze zo’n 1.500 klanten wereldwijd. Klanttevredenheid en klantbeleving staan hoog in het vaandel bij het bedrijf. November 2020 heeft ze in samenwerking met en door Integron een internationaal klantonderzoek laten uitvoeren in veertig verschillende landen. “Dat onderzoek heeft ons veel bruikbare inzichten gebracht. De meeste daarvan waren ons al bekend, maar het is goed om ze bevestigd te zien, zodat we kunnen gaan werken aan opvolging en verbetering waar nodig”, aldus Hans Dewaele, Chief Commercial Officer (CCO) bij BekaertDeslee.