Wat dat betreft legt een crisis een samenleving bloot en ook de werkkring waarin we ons begeven. Is jouw organisatie er altijd één geweest van samenwerken dan zie je dit juist nu terug. Medewerkers die altijd waardering hebben gevoeld, laten zich gelden in positieve zin. Het is bewonderenswaardig om te zien hoe er binnen werkend Nederland initiatieven uit de grond komen. Dit is de echte sociale innovatie!
Ja / ja sticker voor organisaties die zich inzetten voor anderen
Ook ligt hier wat mij betreft een rol voor de werkgevers in Nederland. Dit is de kans om echt een verschil te maken. Geef je je medewerkers de ruimte of ga je juist in de crisismodus en leg je beperkingen op. Natuurlijk is het niet altijd makkelijk met alle (financiële) uitdagingen. Toch zorgen juist nu de creatieve ideeën en initiatieven van medewerkers dat bedrijven overleven of soms zelfs groeien. Ook laten veel organisaties zich van hun positieve kant zien door zich in te zetten voor anderen. Dat is misschien commercieel interessant, maar dan maar veel van zulke reclames. Daar plak ik graag een sticker ja / ja op.
Ik hoop dat deze crisistijden ons leren te waarderen wat een groot goed het is om medewerkers te hebben die in alle tijden klaarstaan. En ik wens dat deze medewerkers zich ook positief laten gelden in de bedrijven waar zij werken.
Wat mij betreft heeft de mensgerichte organisatie de toekomst!
“Ik hoop dat deze crisistijden ons leren te waarderen wat een groot goed het is om medewerkers te hebben die in alle tijden klaarstaan.”
De best presterende organisaties op het gebied van klant- en medewerkerbeleving worden op 6 juni bekendgemaakt. Welke organisaties maken kans? Je leest het hier.
‘Het gaat wel prima’ is niet meer goed genoeg voor bedrijven om werknemers binnenboord te houden. 30% van de medewerkers heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd naar een baan bij een andere organisatie. Ruim een derde (35%) is van plan dit te doen. Zelfs bij de groep enthousiastelingen, de promoters, is de loyaliteit minder dan voorheen.
De Net Promoter Score (NPS) binnen B2B kruipt langzaam omhoog. Na een daling naar +15 in 2022 is de NPS in 2023 geklommen naar +17. Deze graadmeter voor ‘klantenthousiasme’ toont daarmee weer meer promoters die klanten aanbevelen en meer klanten die ook klant blijven. De stijging is knap gezien de economische stagnatie en krapte op de arbeidsmarkt.