Asito: Tevreden klanten door tevreden medewerkers

Magazine Beleving Awards

Home | Beleving Awards 2017 | Magazine: Asito: Tevreden klan …

Bij schoonmaakonderneming Asito staat de medewerker altijd op één. “Onze organisatie is hierop ingericht. Winst behalen is slechts een resultaat. Het gaat erom wat je doet op weg ernaartoe. Een organisatie die tevreden, enthousiaste en betrokken medewerkers heeft, weet dat de klanten ook tevreden zijn”, aldus Joost Brinkhuis, manager kwaliteit en personeelsontwikkeling bij Asito. “Dankzij het medewerkeronderzoek van Integron hebben we goed inzicht in wat de medewerkers willen en kunnen zij zich op specifiek niveau gericht verbeteren. We zijn blij dat mensen graag voor ons willen werken. We moeten dan ook vasthouden aan wat goed gaat en verbeteren daar waar het nodig is.”

Joost Brinkhuis

Asito heeft oog voor al haar medewerkers en hun ontwikkeling. Veel mensen komen het bedrijf laagopgeleid binnen of zelfs helemaal zonder opleiding. Daarnaast herbergt de onderneming maar liefst meer dan honderd verschillende nationaliteiten. Brinkhuis: “We vinden het belangrijk om te verbinden. Dat zit diepgeworteld in onze genen. Nog voordat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) was bedacht, deden wij het al in de praktijk. We hebben het ook nooit over MVO; we doen het gewoon. Om een voorbeeld te noemen; we maken schoon in veel opvangcentra in Nederland. Daarnaast proberen we asielzoekers in die centra ook op te leiden als schoonmaker. Insteek is dat deze mensen niet alleen een vak leren, maar ook de Nederlandse taal, zodat er meteen meerwaarde wordt gecreëerd. Dat vinden wij belangrijk. En wat je belangrijk vindt, gaat bijna vanzelf. Wij zijn typisch een organisatie waar je het leuk vindt om te werken, omdat je er iets mee hebt.”

Voorkeurswerkgever

Asito wil de voorkeurswerkgever zijn in de branche. “Dat is onze stip aan de horizon. Daar werken we naartoe. Als je goed bent voor je medewerkers, dan zijn ze dat ook voor jou, en voor je klanten. En daar gaat het uiteindelijk om. Energieke medewerkers maken het bedrijf”, zegt Brinkhuis.

“Wij zijn typisch een organisatie waar je het leuk vindt om te werken, omdat je er iets mee hebt.”

“Om dat doel te bereiken, is het belangrijk om te weten wat er speelt en leeft onder de medewerkers, en vooral hoe je ze blij kunt blijven maken. Daarbij is een medewerkeronderzoek erg belangrijk. En dan doet de reis er meer toe dan het scoren van een 7,5 of een 7,8. Wel is het belangrijk of het een 8 of een 5 is. Onze ambitie is om een 8 te scoren onder de medewerkers. Dat is nu een 7,4. Het bewijs dat we op de goede weg zitten. Maar op de tien belangrijkste onderwerpen scoren we al een 7,7. De 8 is dus in zicht!”

Goede respons

De eerste meting van het medewerkonderzoek was vorig jaar mei/juni. Het werd gehouden onder alle 10.000 medewerkers van Asito; schoonmakers, objectleiders en kantoormedewerkers. Bij de schoonmakers werd een goede respons gerealiseerd van 23%. Brinkhuis: “Daar waren we zeker blij mee, want het is een groep die niet echt makkelijk te bereiken is. Niettemin streven we bij het volgende onderzoek in 2018 naar een responspercentage van 30%. Hierbij hebben de professionals van Integron een toegevoegde waarde. Zij weten precies wat we wel en niet moeten doen. Om meer mensen te bereiken en te activeren, hebben zij onder meer een campagne uitgestippeld, flyers gemaakt en de objectleiders van de schoonmaakploegen benaderd. De eerste resultaten en responsupdate waren positief. Ook is er een sessie met de directie geweest waarin prioriteiten werden gesteld. Op basis daarvan heeft Asito besloten zich alleen te richten op zaken met een verbeterpotentieel boven de 25%. Je moet nu eenmaal keuzes maken. Met hagel schieten heeft geen zin.”

Weten wat er leeft en speelt

Om precies te weten wat er leeft en speelt binnen de organisatie, was het zaak om alle 53 vestigingen te betrekken bij het grotere plaatje. Zo is Brinkhuis zelf bij de vestigingen langsgegaan om het verhaal te vertellen wat de organisatie wil en in welke richting. “Het door Integron op maat gemaakte Customer Heartbeatdashboard was daarbij erg handig. Zo kun je een groot onderzoek toch persoonlijk maken per vestiging, zaken duidelijk maken en makkelijker vergelijkingen maken. Op die manier haal je de prioriteiten er op een simpele manier uit.

Als we bijvoorbeeld kijken naar het veiligheidsgevoel van medewerkers, dan is dat hoog. Dit is prettig om te weten aangezien we veel mensen extern plaatsen op verschillende locaties. Ook wordt de samenwerking binnen teams hoog gewaardeerd door schoonmakers. Ook dit is positief gezien het aantal extern geplaatste medewerkers. De samenwerking tussen teams/ regio’s ligt wat lastiger. Daarom zijn we projectgroepen gestart waarbij kennisdeling en interne communicatie centraal staan. Dat vraagt om een actievere houding vanuit alle lagen van de organisatie.”

Medewerkers blijven activeren

Het medewerkeronderzoek en de bijbehorende processen zijn Asito erg goed bevallen volgens Brinkhuis. In 2018 staat een nieuw medewerkeronderzoek gepland en een van de uitdagingen in dat onderzoek is dus het verhogen van het responspercentage onder de schoonmakers. Dit ziet Asito graag stijgen van 23 naar 30 procent. De andere uitdaging is het blijven activeren van de medewerker. Brinkhuis: “Het verbinden met de medewerkers en naar ze luisteren, dat is waar het nu en in de toekomst om gaat.”

“Het verbinden met de medewerkers en naar ze luisteren, dat is waar het nu en in de toekomst om gaat.”

Asito: een schoon familiebedrijf!

Asito is een familiebedrijf dat in 1952 is opgericht. Destijds als afkorting van ‘Alle Stof In Twente Opruimen’. Inmiddels staat de afkorting voor ‘Alle Stof In Tempo Opruimen’. De schoonmaakonderneming heeft haar werkgebied in de loop der jaren uitgebreid van Twente naar heel Nederland en vandaag de dag meer dan 10.000 medewerkers, 53 vestigingen en meer dan 3.000 klanten. Het is de nr. 3 schoonmaakonderneming van Nederland.

Download het Beleving Awards Magazine

Beleving Awards artikelen:

Deel dit op social media

Ook een onderzoek uitvoeren?
Vraag de onderzoeksdemo aan:

  • Voorbeeldvragen

  • Segmentatie

  • Prioriteitenmatrix

Integron is specialist in het verhogen van klanttevredenheid en loyaliteit. Middels ons resultaten dashboard leveren wij verrassend inzicht en onze specialisten helpen u met het verbeterplan en activatiemanagement. Vraag gratis de inloggegevens aan van Customer Heartbeat. Hierin vindt u, naast voorbeeldvragen voor klanttevredenheidsonderzoek, handvatten om een gestructureerd onderzoek op te zetten en u ziet hoe u de prioriteiten kunt bepalen middels een prioriteitenmatrix. Vul het formulier in en u ontvangt direct de inloggegevens per e-mail.

Geïnteresseerd in:

2017-05-23T14:37:39+00:00